سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خنده

نظر

پمپ غلیظ کش چیست؟(پمپ دنده ای)

پمپ دنده‌ای یکی از پمپ‌های کاربردی در صنایع مختلف است.

درصورتی‌که نیاز داشته باشید در چرخش چرخ‌دنده‌های پمپ، مقدار مشخص و ثابتی از سیال جابه‌جا شود، پمپ دنده‌ای گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 پمپ‌های دنده‌ای ازجمله پمپ‌های جابه‌جایی مثبت هستند. پمپ‌های جابه‌جای مثبت به‌صورت گفته‌شده عمل کرده و در هر بار چرخش مقدار ثابتی از سیال را منتقل می‌کنند.

در بسیاری از کاربردها نیاز به چنین ویژگی وجود دارد و به همین علت از پمپ دنده‌ای استفاده می‌شود. انواع پمپ دنده‌ای پمپ دنده‌ای به دو صورت دنده داخلی و دنده خارجی طراحی و راهی بازار شده است.

هرکدام از این دو مدل پمپ دنده‌ای کاربردها و ویژگی‌های خاص خود رادارند که لازم است در جایگاه خود مورداستفاده قرار گیرند. پمپ دنده داخلی چیست؟

در پمپ دنده داخلی دو عضو گردنده وجود دارد. این دو عضو گردنده وظیفه‌دارند تاجریانی یکنواخت و بدون پالس ایجاد کنند.

به همین علت است که سرعت کارکرد این نوع از پمپ دنده‌ای پایین است. یکی از ویژگی‌های پمپ دنده‌ای داخلی این است که به‌صورت خودمش کار می‌کند.

همچنین امکان کارکرد خشک این نوع پمپ نیز وجود دارد. البته زمان کارکرد خشک پمپ دنده‌ای داخلی نباید از زمانی کوتاه فراتر رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های پمپ دنده‌ای داخلی این است که این نوع پمپ در دو جهت کار می‌کند.

درنتیجه هم به‌عنوان تخلیه یک مخزن مورداستفاده قرار می‌گیرد هم به‌عنوان پمپ پرکننده آن. همچنین این نوع از پمپ دنده‌ای برای سیالات مختلف با ویسکوزیته بالا کاربرد دارد. یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید پمپ دنده‌ای باید موردتوجه قرار گیرد، تعمیر و نگهداری پمپ است. تعمیر پمپ دنده داخلی بسیار ساده است.

درنتیجه نگهداری از این پمپ هزینه کمتری برای مجموعه به همراه خواهد داشت. کاربرد این نوع پمپ هم برای سیالات رقیق مثل انواع روغن و هم برای سیالات غلیظ مثل شکلات، چسب و حتی آسفالت است. انواع صابون‌ها، رزین‌ها، روان­کارها، مواد غذایی مختلف مثل شکلات و کره بادام‌زمینی و انواع رنگ‌ها با استفاده از این پمپ قابل‌جابه‌جایی است.

پمپ دنده خارجی چیست؟

پمپ دنده خارج در مقایسه با داخلی محدودیت‌های بیشتری در مورد نوع سیال دارد؛ اما در عوض در سرعت‌بالا و فشار بالا کار می‌کند. همچنین این نوع پمپ ارزان‌تر است، حساسیت کمی نسبت به گردوغبار دارد و صدای آن به‌مراتب از پمپ دنده‌ای داخلی کمتر است. بزرگ‌ترین محدودیتی که این نوع پمپ دارد، مشکلات وجود ذرات جامد در سیال است.

اگر ذرات جامد و موادی که ایجاد سایش می‌کنند در سیال وجود داشته باشند، به‌مرور باعث خوردگی و آسیب به چرخ‌دنده‌ها می‌شوند. با توجه به ویژگی پمپ دنده‌ای خارجی که در فشار بالا و سرعت‌بالا کار می‌کند، عمدتاً در دستگاه‌های انتقال قدرت و برای پمپاژ روغن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ماشین‌ابزارها و دستگاه‌های هیدرولیک ازجمله دستگاه‌هایی هستند که پمپ دنده‌ای خارجی در آن‌ها کاربرد دارد. برای انتقال اسید و باز و همچنین افزودنی‌های شیمیایی نیز از پمپ دنده‌ای خارجی استفاده می‌شود