سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خنده

نظر

پمپ هیدرولیک چیست ؟

پمپ هیدرولیک در صنعت به عنوان قلب سیستم هیدرولیکی شناخته می شود به این دلیل که پیوسته در حال حرکت بوده و با توقف آن کل سیستم از کار می ایستد

اما وظیفه اصلی هیدروپمپ چیست ؟

وظیفه اصلی آن ایجاد فشار لازم برای حرکت سیالات در سیستم هیدرولیک است که با استفاده از نیروی مکانیکی تولید شده توسط الکترو موتور یا موتور بنزینی – گازوئیلی، سیالات را با فشار به درون سیستم هدایت میکند .

البته باید به این نکته توجه کرد که پمپ هیدرولیک فشار ایجاد نمیکند و فقط جریان لازم برای حرکت سیالات را تامین میکند و فشار فقط نمایان گر مقاوت خروجی در یک پمپ است .

نحوه کار پمپ هیدرولیک با استفاده از قانون پاسکال است که از سیال در محیط بسته برای اعمال فشار استفاده میکند این پمپ نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیکی تبدیل کرده و این نیرویه مکانیکی به سیال انتقال پیدا میکند. انرژی سیال در یک سیکل هیدرولیکی زیاد شده و در این مرحله خلا نسبی ایجاد می شود و باعث ایجاد فشار شده که این فشار باعث به حرکت در آوردن سیال موجود در سیستم به سمت راه ورودی آن میگردد تا به وسیله ی پمپ هیدرولیک به نقاط مختلف سیستم هدایت شود.

هر کدام از این مدل پمپ ها در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند و تفاوت اصلی آن ها فشار و دبی خروجی آن هاست که در پمپ های کارتریجی گالن در دقیقه و در پمپ های پیستونی و دنده ای با واحد لیتر در دقیقه محاسبه می شو

مزایای پمپ های هیدرولیک نسبت به پمپ های پنوماتیک:

بالا بردن نیرو در زمان انتقال سیال هیدرولیک جایگزینی مسیرهای حرکت با سرعت بالا انتخاب مسیرهای متفاوت حرکت سیال در زمان مناسب ا

اساس کار پمپ های هیدرولیک:

جایگزینی انرژی مکانیکی به قدرت هیدرولیک تحت فشار منتقل کردن سیال هیدرولیک توسط رابط ها و شلنگ ها در مسیرهای نامتوازن استفاده از شیر، کنترل دبی و سویچرها برای در اختیار گرفتن تغییرات فشار وجریان سیال بکار انداختن جک و سیلندر با استفاده از سیال هیدرولیک به دو گونه از پمپهای پر کاربرد در هیدرولیک بصورت زیر اشاره می گردد:

پمپ های هیدرولیک دستی (hand pump) پمپ های هیدرولیک پدالی (feet pump) پمپ هیدرولیک دستی :

این پمپ ها در جاهایی کاربرد دارند که امکان استفاده از پمپ های هیدرولیک بادی و یا برقی وجود ندارد. و مزیت پمپ های دستی امکان جابجایی راحت و سبک بودن آنها میباشد.این پمپ ها می توانند به کمک جک هیدرولیکی اشیاء با وزن 200 تن و یا حتی بیشتر از آن را جابجا کنند. پمپهای ساخت این شرکت از بهترین نوع فولاد با مقاومت کششی بالا و همچنین تنش تسلیم بالا ساخته شده است تا بتوانند در مقابل نیروهای دینامیکی و استاتیکی و فشارهای بالا مقاومت کند در صورتی که برای ساخت تمامی پمپهای خارجی از متریال چدن (بدلیل پایین بودن قیمت) استفاده می شود.

? مقاومت کششی بیشینه تنشی است که یک جسم در هنگام کشیده شدن از طرفین می تواند تحمل کند و واحد آن پاسکال است. ? تنش تسلیم در جامدات به میزان تنش مربوط به انتهای بخش خطی منحنی تنش – کرنش در آزمون کشش تک محوره گفته می شود. تعمیرات پمپ های هیدرولیک خارجی به سختی انجام می گیرد، چون در پمپ های هیدرولیک خارجی از لوازم و استانداردهای اینچی که در ایران مرسوم نمی باشند استفاده شده است. پمپ های دستی در دو نوع تک سرعته و دو سرعته قابل فروش و ارائه است. و اینکه پمپ های هیدورلیک دو سرعته نسبت به تک سرعته برتری هایی دارد .

پمپ دو سرعته بیشتر زمانی استفاده می شود که مخزن جک هیدرولیک و یا مصرف کننده در فشار پایین از سیال پر می شود. طبیعی است در این وضعیت فشار بالایی نیاز نیست و فقط میزان دبی بالا برای کاهش زمان عملیات مورد نیاز خواهد بود. 

در این وضعیت کانال سرعت اول وارد مدار شده و مخزن جک هیدرولیک را پر می کند، زمانی که جک زیر بار قرار می گیرد استپ دوم که وظیفه تولید فشار بالا با دبی کمتر دارد، وارد جریان می شود. ولی در پمپهای تک سرعته فشار و دبی در یک کانال و یک عدد ثابت کار خواهد کرد. ویژگی پمپ دو سرعته در کاهش زمان عملیات تاثیر بسزایی داشته و باعث شده قیمت پمپ هیدرولیک دو سرعته نسبت به تک سرعته افزایش یابد.