سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خنده

نظر

یونیت هیدرولیک چیست؟

در تمامی سیستم ها و ماشین آلاتی که نیرو و انجام کار توسط سیال هیدرولیک انجام می شود منبع و تولید توانی وجود دارد که به آن یونیت هیدرولیک (پاورپک یا پاور یونیت) گفته می شود.

در یک تعریف کوتاه می توان یونیت هیدرولیک را اینطور تعریف کرد:

که با متصل بودن به یک منبع محرک، با استفاده از پمپ جریان هیدرولیک را تولید کرده و با استفاده از شیرآلات هیدرولیکی کنترل فشار، جهت و جریان روغن انجام می گیرد و در نهایت روغن جهت انجام کار به عملگرهایی نظیر سیلندر و هیدروموتور می رسد.

یونیت هیدرولیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر پاورپک هیدرولیک از سه جزء اصلی الکتروموتور (یا موتور احتراقی)، پمپ هیدرولیک و مخزن تشکیل شده است اما علاوه بر این موارد قطعات دیگری هم در یونیت هیدرولیک قرار دارد که در ادامه تمامی اجزا شرح داده شده است.

الکتروموتور محرک پمپ هیدرولیک در انواع یونیت های هیدرولیک موتور الکتریکی با برق DC و یا AC می باشد که در صنایع مختلف استفاده از الکتروموتور با برق AC به دلایل زیر رایج تر می باشد.

توان خروجی بالا که برای کاربردهای صنعتی مناسب می باشد. 

هزینه ساخت آنها نسبتاً ارزان می باشد.

 نگهداری آسان و قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی - بلوکه یا منیفولد هیدرولیک بلوکه های هیدرولیک به تنظیم جریان، فشار و جهت سیال کمک می کنند.

طراحی بلوکه ها بسته به نوع و تعداد اجزای کنترل کننده متفاوت می باشد.

در شکل زیر بلوکه هیدرولیکی مشاهده می شود که هم شیرهای کنترل جهت و هم کنترل فشار روی آن نصب شده اند. استفاده از این نوع بلوکه ها در مدارهایی که محدویت جا برای نصب شیرها وجود دارد رایج است.

نکته: در اصطلاح عام به بلوکه های هیدرولیکی، "زیرشیری" هم گفته می شود.

مخزن روغن (تانک) طراحی مناسب مخزن از جمله عوامل موثر در بالا بردن بازدهی و عمر قطعات سیستم هیدرولیک می باشد. مخزن محلی است که در آن لجن، آب و ذرات فلزی ته نشین شده و حباب های هوا اجازه می یابند تا با فرار نمودن بطرف سطح از روغن جدا شوند.

بنابر این مخزن فقط به عنوان فضای نگهداری سیال هیدرولیک نبوده بلکه مکان اصلی تامین شرایط مورد نیاز آن می باشد. در شکل زیر یک مخزن هیدرولیک استاندارد و اجزای تشکیل دهنده آن نشان داده شده است.