سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خنده

نظر

ویرایش نیتیو نوعی از ویراستاری متون است که در سطحی تخصصی پیگیری می‌شود و اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم باید بگوییم که در واقع، ویرایشی است که از طرف ویراستاری انجام می‌شود که تمام و کمال به زبان انگلیسی مسلط است. اما این تسلط از کجا می‌آید؟

از آنجا که زبان مادری ویراستار مذکور انگلیسی است، این فرد بومی محسوب می‌شود و اگر دست به ویرایش هم بزند، ویراستاری بومی یا همان نیتیو خواهد بود.

البته نیتیو‌بودن فقط به انگلیسی‌زبان بودن مرتبط نیست. زمانی که فردی در کشوری به دنیا می‌آید و به زبان خاص همان کشور هم صحبت می‌کند، بومی آن کشور می‌شود و زبان آن کشور هم زبان نیتیو فرد به شمار می‌رود.

در این مقاله می‌خواهیم از ویرایش نیتیو به زبان انگلیسی بگوییم. پس منظورمان از ویراستار نیتیو کسی است که زبان انگلیسی، زبان مادری‌اش به حساب می‌آید. اگر بنا باشد که متنی مهم را از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه کنید و آن را برای نشریه‌ای بین‌المللی و مهم بفرستید، باید استانداردهای زبانی را در آن به خوبی رعایت کرده باشید. مثلا یکی از مهم‌ترین متونی که نوشته می‌شود و نیاز به ویرایش نیتیو دارد، مقاله‌های علمی و تخصصی است که دانشجویان، اساتید و پژوهشگران می‌نویسند. این مقالات برای پذیرفته‌شدن در بهترین ژورنال‌های بین‌المللی نیاز به ترجمه و ویرایش نیتیو دارند.

حال که تقریبا متوجه شدید، ویرایش نیتیو چیست ، اجازه بدهید که درباره آن بیشتر برایتان بگوییم. ویرایش نیتیو چیست؟ ویرایش نیتیو انگلیسی، ویرایشی است که فردی انگلیسی‌زبان با اشراف به زبان مادری‌اش، دانش ویراستاری و آگاهی از قوانین نوشتن متنی خاص مثلا یک مقاله علمی انجام می‌دهد. متن‌های مختلفی نیاز به ترجمه‌شدن و ارسال به بسترهای بین‌المللی دارند. در این مواقع، کسی باید ترجمه و ویرایش را عهده‌دار شود که زبان انگلیسی را به‌خوبی می‌داند که این طبیعی است.

چون زبان مادری‌اش انگلیسی بوده و هست. علاوه بر اینها، ویراستار نیتیو باید به اصول ویرایشی در حوزه ظاهر متن و شکل صحیح کلمات و پاراگراف‌ها، دستور و قواعد زبانی و مفهوم مطالب داخل متن هم تسلط داشته باشد. کسی که ویرایش مقاله علمی را عهده‌دار می‌شود باید بداند که موضوع متن درباره چیست و آیا اصطلاحات و عبارات انگلیسی به‌کاررفته در متن از سوی فردی فارسی‌زبان، درست انتخاب شده‌اند یا خیر.

پس فقط پیداکردن فردی که انگلیسی‌زبان است، برای سپردن کار ویرایش یک مقاله علمی یا هر متن دیگری کافی نیست. در ادامه از ویراستار نیتیو برایتان بیشتر خواهیم گفت.